Afgelopen vrijdag was het dan zover. Voor het eerst sinds
lange tijd mochten we weer een stukje rijden op de openbare weg met de bus.
Sinds juni 2014 is de bus geschorst van wegenbelasting en daarom niet meer
toegelaten op de weg. Al die tijd staat hij binnen in de garage. Tot vrijdag
dus. De APK was sinds januari verlopen en moest dus vernieuwd worden voor de
RDW keuring tot camper. Dit kan in Almelo bij de RDW, maar daar worden geen reparaties
uitgevoerd. Je moet er dan dus zeker van zijn dat de bus wordt goedgekeurd.
Omdat we dat risico niet wilden lopen – de bus had inmiddels al een flinke tijd
stilgestaan – hadden we een afspraak bij Renault Munsterhuis gemaakt voor de
APK. Voordeel was dat we direct de distributieriem konden laten vervangen. Dat
leek ons verstandig omdat deze al wat ouder was, en de motor had een jaartje
stilgestaan.
Toch wel een beetje gespannen brachten we de wagen weg en
bleven wachten op het hopelijk verlossende telefoontje dat alles in orde was.
Het was heerlijk om weer in de bus te rijden en de inrichting bleek niet erg te
trillen/kraken (dat konden we ook gelijk checken).
Al vrij snel kregen we het telefoontje dat alles klopte.
Ruitenwissers vervangen, wat aandachtspunten, maar verder met vlag en wimpel
geslaagd! Het
komende jaar mogen we dus technisch gezien weer rondrijden met de bus.
Snel de wagen weer opgehaald en terug in de garage gezet. Onderweg
viel op hoe stoffig alles was. Het zonlicht laat dat veel beter zien. De
inrichting leek ook ineens veel lichter wat natuurlijk de ruimtelijkheid ten
goede komt.
Nu volgt woensdag de tweede keuring bij de RDW. Dit is
geen technische keuring, maar er wordt vooral gekeken of hij voldoet aan alle
eisen die de wet stelt aan een camper. Als dit goed is, ontvangen we woensdag
een nieuw kentekenbewijs en is de auto officieel een personenauto met
kampeerinrichting geworden. Daarop kan dan korting op de wegenbelasting aangevraagd worden bij de
Belastingdienst.
Om het gewicht zo laag mogelijk te laten zijn, volgde dit
weekend nog een frustrerend klusje: zoveel mogelijk van de losse zaken uit de
bus halen. Omdat je een nieuw kentekenbewijs krijgt, moet de wagen ook opnieuw
op de weegschaal. Dit bepaalt in welke belastingcategorie de camper straks
ingeschaald wordt. Uiteraard zal hij zwaarder zijn geworden door de inbouw van
verschillende meubelstukken. Om het gewicht zoveel mogelijk te beperken, is het
verstandig om losse onderdelen die niet essentieel zijn uit de bus te halen
voor de keuring. Je kunt hierbij denken aan de koelkast, de huishoudaccu’s,
gasfles of de versterker. Sommige zelfbouwers gaan hier heel ver in en tappen
zelfs de ruitenwisservloeistof af voor ze naar de keuring gaan! Wij beperken
ons tot voornoemde zaken.
Ondanks dat we weten dat de bus voldoet aan alles eisen
die gesteld worden, is het op de een of andere manier toch spannend om een
vreemde jouw bouwkunsten te laten beoordelen.
Woensdag aan het eind van de middag weten we meer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten