Wat heb je nodig om in een camper te kunnen en mogen
rijden (naast een camper natuurlijk)?
Ik som even op:
- de wagen moet voorzien zijn van een kenteken;
- moet WA verzekerd zijn;
- moet APK goedgekeurd te zijn;
- de motorrijtuigenbelasting moet betaald zijn.
Klinkt simpel, maar we zijn erachter gekomen dat het nog
een aardige puzzel is om dit allemaal voor elkaar te krijgen.
Het kenteken dat nu op de auto zit is voor een busje, een
zogenaamd grijs kenteken. Om in aanmerking te komen voor korting op de
motorrijtuigenbelasting moet de bus door de RDW gekeurd worden tot personenauto
met kampeerinrichting (geel kenteken). Hiervoor dient de auto naar Almelo te
gaan voor een keuring. Daar krijgt de auto een nieuw kentekenbewijs en kun je
nieuwe kentekenplaten laten maken. Op dat moment moet je ook weer belasting
betalen, waarna je bij de Belastingdienst korting kunt vragen omdat het nu een
camper is.
De auto is nu geschorst van de belasting en mag dus de
weg niet op. Er is een uitzondering: je mag met een geschorste auto naar de APK
keuring rijden. Want die was ik nog vergeten: bij de keuring van de RDW moet de
auto APK goedgekeurd zijn. Immers, na de keuring is het op papier een ‘andere
auto’ en als je die naar huis wilt rijden, moet er APK op zitten.
Dus de eerste stap is nu om de auto APK te laten keuren
bij een willekeurige garage die deze keuringen uitvoert. Ervan uitgaande dat de
auto goedgekeurd wordt, kunnen we op naar de RDW. Oh nee, toch niet: de auto is
nog steeds geschorst en dan mag er niet mee gereden worden. Om naar Almelo te
rijden moet ik eerst een eendagskenteken aanvragen. Hiermee kunnen we dan op en
neer naar de RDW voor de camperkeuring. Bij deze keuring wordt gekeken of het
voertuig voldoet aan de eisen die de wet stelt aan een camper. Wanneer dit het
geval is wordt het oude kentekenbewijs vernietigd en een nieuw bewijs
uitgereikt. Het nieuwe voertuig mag direct de weg op; de schorsing was van
toepassing op het oude kenteken. Overigens moet de aanvraag voor het
kwarttarief motorrijtuigenbelasting apart aangevraagd worden bij de
Belastingdienst. Hiervoor gelden weer specifieke regels. (Zo komt een camper
die commercieel verhuurd wordt bijvoorbeeld niet in aanmerking voor dit lagere
tarief.)
Zitten we nog met het laatste punt: de WA verzekering. Elke
auto die op de weg staat of rijdt, moet WA verzekerd zijn. Ook als deze geschorst is
of bijvoorbeeld op weg naar de APK keuring. Hoewel de auto niet verandert bij
de keuring - het blijft dezelfde gele Renault - zijn het voor de verzekering
eigenlijk twee voertuigen: eerst een bestelbus, daarna een camper. Dit voertuig
heeft vervolgens drie verschillende kentekens: het huidige grijze, de nieuwe
gele en het eendagskenteken voor de keuringsdag. Nu is het dus zaak een
verzekeraar vinden die deze ‘schizofrene Renault’ wil verzekeren op het
chassisnummer (dat verandert namelijk niet) zodat er slechts één polis
opgemaakt hoeft te worden. Gelukkig is dit een situatie die vaker voorkomt bij
zelfbouw campers, dus ik hoop bij een gespecialiseerde camperverzekeraar hier
wel een oplossing voor te vinden.
Er zijn overigens nog andere scenario’s denkbaar om de bus APK
en RDW gekeurd te krijgen:
- de APK bij de RDW uit laten voeren. Voordeel: geen
eendagskenteken nodig (je bent immers onderweg naar de APK keuring), slechts 1
afspraak. Nadeel: APK bij de RDW is duurder en er is geen mogelijkheid voor
reparatie. De auto mag dus geen gebreken vertonen.
- een autoambulance huren en de camper niet zelf laten
rijden naar de RDW. Voordeel: geen eendagskenteken en geen WA verzekering nodig.
Nadeel: kosten van het huren van een autoambulance voor zo’n grote bus zijn
hoog.
Uiteindelijk kiezen we toch voor deze constructie. De APK
keuring bij een garage kan gecombineerd worden met het vervangen van de
distributieriem en als er dan nog reparaties nodig zijn voor de keuring, kunnen
die ook gelijk uitgevoerd worden.
Update:
BeantwoordenVerwijderen- eendagskenteken: check
- verzekering: check
- afspraak APK en distrubutieriem: check: 24 april
- afspraak RDW: check: 29 april!!