Na de soepel verlopen APK-keuring konden we woensdag vol goede moed naar de RDW in Almelo. Alhoewel… stiekem blijft het toch wel spannend. De regels zijn duidelijk en ik had gelezen dat de keurmeesters zich over het algemeen vrij goed aan dit lijst je houden. Maar dan is de vraag: hoe strikt zullen ze zijn? Is de lattenbodem genoeg om als ‘slaapplek voor twee personen’ aangemerkt te worden, of dient er een matras op te liggen? Als de huishoudaccu’s niet meegaan, doet het kraantje het niet; geldt dit dan wel als een spoelbak?
Uiteindelijk hebben we de bus redelijk leeg gemaakt om het
gewicht zo veel mogelijk te beperken. Dat betekent: koelkast er weer uit, accu’s
eruit, versterker eruit.
Toen op tijd richting Almelo met twee A4’tjes met het
eendagskenteken over de platen heen. We hebben een afspraak, dus konden ons zo
melden. Daar werden wat gegevens genoteerd en werd een werkopdracht voor de
keurmeester gemaakt. “Rijdt u maar naar deur 1”.
Dus ik de bus voor de deur
rijden en Heleen met de camera in de aanslag om dit moment vast te leggen. Het
was rustig, dus we mochten gelijk doorrijden. Na de bus stilgezet te hebben
boven de inspectieput, begon de keurmeester aan zijn ronde. Hij keek vluchtig
maar met oog voor detail om de bus.
De schuifdeur ging open en de onderdelen
die aanwezig moesten zijn werden een voor een opgenoemd en afgevinkt. Het
chassisnummer werd gecontroleerd en meer gegevens werden in de computer
ingevoerd. Na een paar minuten was het al klaar en moest ik alleen nog even
naar de weegbrug rijden. Daar werd de bus gewogen en we waren erg tevreden met
de 2230kg die daar uit kwam. (Het oorspronkelijke gewicht was 1950kg.) Vervolgens
kregen we de papieren weer mee en de vraag waar de eerste vakantie naartoe zou
gaan. Dat was dus alles.
Nou ja, nog even betalen natuurlijk. Het
kentekenbewijs werd ingenomen en we kregen te horen dat de Belastingdienst eerst
moest beoordelen of de BPM-aangifte voldoet alvorens het nieuwe kentekenbewijs aan
ons wordt opgestuurd. Dit kan 5-7 werkdagen duren en helaas zijn 4 en 5 mei
geen werkdagen bij de Belastingdienst.
Het invullen van dit formulier was nog best lastig en na
contact met Renault Nederland en Renault Trucks om achter de oorspronkelijke
cataloguswaarde te komen, hebben we het formulier uiteindelijk donderdag op de
bus gedaan.
Dit BPM-verhaal was wel een beetje een tegenvaller, want
we hadden gehoopt al snel op pad te kunnen met de camper. Hiervoor hebben we
echter de nieuwe platen nodig, dus tot die tijd is het wachten in de garage
voor we in de zon de inrichting af kunnen maken. En elke dag reikhalzend
uitkijken naar de postbode.
De onderdelen die we eruit gehaald hadden, zitten er
inmiddels weer in. Ook gaan we verder met afwerken. Zodra het kentekenbewijs
binnen is, laten we de platen persen en kunnen we na montage direct op pad.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten