Afwerken. Kunnen we het al zo noemen? In sommige
opzichten wel, in andere ook weer niet. Na de grote sprong voorwaarts van vorig
weekend (zie Lentekriebels), hebben we ook dit weekend weer hard gewerkt. Het
werk kenmerkt zich momenteel door zowel fundamentele klussen als het aansluiten
van de gasleiding als echte afwerkklusjes zoals het wegwerken van kabels of
installeren van de koelkast.
Eigenlijk is dat het leukste werk. Het is heel
afwisselend en je ziet snel resultaat. Neem als voorbeeld het bankje waar de
accu’s in staan. Dit bankje was al lang gepland en daarom had ik alle kabels
al die kant opgelegd. Ook stonden de accu’s en de acculader al in die hoek
opgesteld. Echter, de precieze plek van de bank, de afmetingen en de vorm waren
afhankelijk van de kast. Die kon ik nu pas ter plekke maken. Op basis daarvan
heb ik de inrichting van de kast gekozen. De accu’s staan nu vast, en de losse
kabels zijn netjes weggewerkt. Dat laatste is voor het oog vrij onzichtbaar,
daarom heb ik immers die kast, maar wel heel belangrijk. Je wilt niet dat in de
eerste bocht de accu’s verschuiven of losse kabels verstrikt raken. Daarnaast
is het voor mij heel leuk om te zien dat mijn secure werk nu ook het resultaat
geeft waar ik op hoopte. Het wordt gewoon heel mooi!
In mijn vorige post staat een foto van het keukenblok.
Het lijkt prima op zijn plek te staan, maar stiekem steken er nog allerlei leidingen
en kabels uit. Deze moeten nog allemaal aangesloten en getest worden. Daarvoor
moeten op de goede plekken gaten geboord worden tussen panelen, moeten de
juiste draadjes aangesloten worden en moeten deze draadjes vervolgens allemaal
trilvrij gemonteerd worden. Al met al klusjes die per stuk altijd meer tijd
kosten dan van tevoren gedacht. Maar vaak heb je slechts één kans om het goed
aan te pakken.
Voordeel is dat ik merk dat de handigheid er wel steeds
meer in komt bij mij. Ik kan beter inschatten hoe ik bepaalde problemen oplos
en wat reële en praktische oplossingen zijn. Ook is het hebben van goed
materiaal en gereedschap essentieel. Bijvoorbeeld bij het maken van de
kliksluitingen in deurtjes en lades (handgreepjes die op slot kunnen, bekend
uit caravans en campers), zijn een schuifmaat en een boortje van 26mm
onontbeerlijk. Daarnaast moet je natuurlijk ook die kliksluitingen in huis
hebben, maar daar zorgt huisleverancier De Wit wel voor.
De kast is nu af: van boven naar onder een groot deel met
openslaande deur, de koelkast en een lade voor schoenen. In de tussenwand
hebben we een luik gemaakt, zodat je binnendoor onder het bed kunt komen. Hier
staat onder andere de watertank en kan bijvoorbeeld een koffer met kleren
worden opgeborgen.
Het bankje is op de kussens na klaar. Een klep zorgt
ervoor dat de ruimte gemakkelijk te bereiken is. In de ruimte staan de accu’s,
de acculader en omvormer, de zekeringen voor het 12V systeem en hoofdschakelaar
een aardlek voor het 230V systeem. Ook is er een schakelaar om accu’s af te
kunnen sluiten van het geheel. Tenslotte heb ik een schakelaar voor de koelkast
gemaakt. In al haar wijsheid heeft Webasto haar nieuwe koelkasten wel een
lampje meegegeven, maar geen aan/uitschakelaar. Zodat als je de koelkast op een
kier zet wanneer deze niet in gebruik is, de accu leeg zal lopen doordat het
lampje aanblijft…
Aan de buitenkant van het bankje zit de schakelaar en
thermostaat voor de vloerverwarming.
Het keukenblok is voorzien van een stopcontact en een
dubbele schakelaar voor de verlichting. Deze kan voor je de camper betreedt al
worden ingeschakeld omdat hij naast de ingang zit. In de kast van de keuken
staat de vuilwatertank onder de gootsteen. Daarnaast is nog ruimte voor
bijvoorbeeld pannen en een oventje. Hieronder komt de porta potti, op een
uitschuifbare lade.
Aan de linkerzijde zijn twee grote laden voor voorraad
en een besteklade.
Via een slang naar de kraan wordt water uit de tank onder
het bed aangevoerd. Hiervoor is in de tank een pomp gemaakt. De gaspitten
worden via een 8mm gasleiding gevoed vanuit de fles onder het bed. Ontsteking vindt
plaats via een piezo-element. De gaspitten en spoelbak kunnen onafhankelijk
worden afgesloten met een glazen plaat.
Volgende stap is om alles aan te sluiten en te testen en
dan zijn we eigenlijk op het punt aanbeland dat de wagen voldoet aan de eisen
die de RDW stelt aan een camper. Oftewel: we mogen de auto gaan aanbieden voor
de keuring. Alleen een tafel ontbreekt nog, maar daar verzin ik voor die tijd
vast wel wat op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten