De bus

De bus

maandag 7 juli 2014

Het plan



Nu ik eerst wat verteld heb over hoe we aan onze gele bus gekomen zijn en waarom we voor een Renault Master gekozen hebben, is het nu tijd om verder op het plan in te gaan. Wat hebben we in gedachten? Wat moet er allemaal gebeuren voor de bestelbus is omgetoverd in de camper die wij voor ogen hebben?

Een aantal elementen is in een eerdere post al kort aangestipt: vast bed, overdwars slapen. Verder willen we de camper zo veel mogelijk op een efficiƫnte wijze kunnen gebruiken. Hoewel het een aardige ruimte is, gaan we proberen door slimme inrichten het maximale eruit te halen. Grofweg is dit de inrichting die we voor ogen hebben:
- achterin een vast bed over de breedte van de bus. Dit wordt een hoog bed met daaronder veel bergruimte.
- bij de schuifdeur een keukentje met stromend water en gaskookplaat
- voorstoelen draaibaar, zodat deze aan de tafel gebruikt kunnen worden. De tafel komt tegenover de keuken.
- in de schuifdeur en boven de tafel een zijraam
- achter de tafel een vaste stoel/bankje
- daarachter nog een hoge kast met daarin de koelkast
- in het dak een luik voor licht en lucht
- aan de buitenkant een luifel om onder te kunnen zitten

De afwerking mag best strak zijn. De meeste campers – ook nieuwe – hebben een tamelijk oubollige uitstraling. We gaan proberen onze camper een meer gepersonaliseerde en frisse uitstraling te geven.

Elektrisch systeem
Om van moderne gemakken gebruik te kunnen maken, zal er ook een elektrisch systeem in de camper gebouwd worden, zowel op 12V als op 230V. Er komt een deep cycle accu die wordt gevoed door de motor als de camper rijdt. Deze accu kan tijdens het kamperen de koelkast en andere apparatuur, zoals de waterpomp, van stroom blijven voorzien. Door de huishoudaccu te scheiden van de startaccu, kan de camper altijd nog probleemloos starten en wegrijden – er wordt alleen stroom verbruikt uit de huishoudaccu. Tevens maak ik een walstroomaansluiting, zodat de camper ook extern met 230V gevoed kan worden – in jargon ‘aan de paal staan‘. Een ingebouwde acculader zal zorgen voor het bijladen van de accu’s via deze aansluiting.
Omdat enkele apparaten niet genoeg hebben aan 12V, bijvoorbeeld de lader van een laptop, wordt er ook een omvormer ingebouwd. Deze zorgt ervoor dat er stroom op de 230V wandcontactdozen blijft staan. Uiteraard is het vermogen wat geleverd kan worden beperkt, evenals de tijd dat dit gebruikt kan worden (afhankelijk van de grootte van de accu).

Water/sanitair
Een keuken met spoelbak is een eis van de RDW om voor de camperkeuring in aanmerking te komen. Deze zal dus ook in onze keuken komen. Idee is om een flinke spoelbak te maken, omdat deze ook fungeert als wasbak. We gaan namelijk geen aparte badkamer maken. De meeste campers van dit formaat hebben dat wel, maar onze ervaring is dat we deze niet nodig hebben of amper gebruiken. Zonde van de ruimte! Een ander voordeel is dat we geen grote vuilwatertank nodig hebben. Ook kun je de hoeveelheid vers water die je meesleept beperken en is geen boiler nodig. Ons verwachte kampeergedrag zal zodanig zijn dat we regelmatig op campings vertoeven. Daar maak je geen gebruik van je eigen badkamer. Het enige wat wel handig is, is een porta potti. Deze zullen we in een kast monteren en kan naar behoeven meegenomen worden voor de momenten dat je niet op een camping staat.

Wensen/extra’s
Omdat je iets nodig hebt om over te kunnen blijven dromen, hebben we nog een aantal wensen geformuleerd. Of deze gemaakt kunnen worden, en zo ja hoe, dat blijft nog de vraag. Tijdens de bouw zullen we hier verder naar kijken.
Een voorbeeld hiervan is een installatie om buiten te koken. In onze Australische camper was een buitenkeuken/grillplaat ingebouwd. Naast dat dit ervoor zorgt dat je niet altijd binnen je vlees staat te verbranden, is het natuurlijk ook gewoon stoer om buiten te kunnen koken. 


Kleinere wensen zijn het verplaatsen van het reservewiel onder de auto. Daarnaast een watertank onder de auto die van buitenaf bij te vullen is.
Een airco is wel verleidelijk, maar praktisch erg moeilijk en duur. Daarom is dit stiekem nog wel een wens, maar zullen we er niet veel moeite voor doen.

4 opmerkingen:

  1. Nou jongelui, daar hebben jullie nog een hoop werk aan. Leuk dat de camper aan de paal staat en niet voor paal :P.
    Ik begin al een aardig idee te krijgen hoe het gaat worden. Ik ben alleen benieuwd naar de kleuren. Wat ik wel mis op je blog zijn FOTO's. Bloglezers willen ook hun ogen de kost geven. Dus FOTO's a.u.b. Van jullie aan het werk, Bram in zijn overall (met klodders verf graag en wat olievlekken) de camper aan de binnenkant, Heleen aan het werk en de voortgang natuurlijk. Ik begreep dat er nu ramen in zitten? Mogen wij die al zien? ik kan ook even komen kijken, maar andere bloglezertjes willen het vast ook graag zien.
    groetjes, Alie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Alles op z'n tijd. Alie, jij weet dat we stiekem al wat verder zijn. De ramen, het dakluik en de vloer zitten er inderdaad al in.
    Ik wilde in verband met de chronologie en overzichtelijkheid van dit blog eerst deze 5 posts afmaken. Vanaf nu zal het meer een verslag van de bouw zelf worden, met uiteraard ook meer foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb misschien een leuke oplossing voor jou uitschuifbare buitenkeuken, maar daar moet je maar ff voor langs komen.

    BeantwoordenVerwijderen