De bus

De bus

vrijdag 25 juli 2014

Waar te beginnen?



Op 5 mei hadden we de bus dan voor onze deur staan. En dan? Wat doe je eerst, waar begin je? De eerste dagen moest de bus nog op de oprit staan; de sleutel van de garage kregen we pas op de dag voor hemelvaart. Daarna heeft het nog twee weken geduurd voor we daar de elektriciteit weer aangesloten kregen. In de tussentijd hebben we vooral materialen geshopt – het blijft natuurlijk een bestelbus. Klussen die stroom vereisten, moesten we voor de deur uitvoeren. Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind.

Strippen
Zodra ze tijd had, is Heleen begonnen met het leeghalen van de bus. Aan de binnenkant was deze mooi afgetimmerd.

Er lag een plaat op de vloer en de cabine en laadruimte waren door een stalen wand gescheiden. Omdat we wisten dat deze toch zou moeten verdwijnen, is die gelijk op Marktplaats gezet. Blijkbaar was het een gewild item, want drie dagen later kwam een Belg hem ophalen. Het hout ging eruit, en daaronder bleek het metaal er mooi uit te zien. Het plaatwerk op de deuren was stuk, dus die hebben we eraf gehaald.


Er zit veel zand in de auto, en door de onderdelen los te halen maken we hem letterlijk kilo’s lichter (dat scheelt straks weer bij de keuring! ;) )

Tegenslagje
Na enkele dagen, krijgen we ook de eerste tegenslag te voorduren: als we richting bouwmarkt willen rijden om wandplaten in te slaan, blijkt de accu leeg. Eerst denken we nog aan een lampje dat is blijven branden, maar al snel blijkt dat de accu echt kapot is. Het is nog de originele accu uit 2005, dus het mag ook wel. Met een nieuwe 95Ah accu komt de bus weer als vanouds tot leven. Wel halen we nu standaard de accupool los, zodat de accu niet leeg kan lopen. Als het elektrisch systeem straks verder gevorderd is, kan de acculader aangesloten worden om deze accu, en natuurlijk de deep cycle accu, vol te houden.

Isolatie
Nadat de bus helemaal leeg is, is de eerste klus het isoleren van de wanden, het dak en de vloer. Een bestelbus is gemaakt om een zo groot mogelijk volume aan laadruimte te hebben. Er is dus geen enkele isolatie aanwezig. Je kijkt aan de binnenkant zo tegen het plaatwerk aan. In de zon kun je gelijk goed merken wat dit voor effect heeft op de binnentemperatuur. Het warmt heel snel op. We kiezen voor isolatie met X-trem isolatiemateriaal op de meeste plekken. Dit is speciaal dun materiaal voor campers en caravans. Het heeft een redelijke isolatiewaarde, neemt geen vocht op en kan direct verlijmd worden op  het plaatwerk van de bus. Het op maat snijden en verlijmen van de stukken is een aardige klus, die ons al heel wat uurtjes zoet hield en houdt. Vooral het opvullen van alle richels in de vloer was een monnikenwerk waar Heleen erg druk mee is geweest.
De deuren en moeilijk te bereiken ruimtes worden met Doscha schapenwol geïsoleerd. Ook dit isoleert prima en reguleert, in tegenstelling tot bijvoorbeeld glaswol, het vocht heel goed. Ook is het lekker zacht waardoor het zonder handschoenen te verwerken is.






Naar de garage
Zoals op de bovenste foto's te zien is, is het reservewiel in de laadruimte gemonteerd. Dit kost veel ruimte, ruimte die je liever voor iets anders gebruikt. Daarom hebben we navraag gedaan bij de Renault-dealer of het mogelijk was het wiel onder de auto te monteren. Na een positief antwoord, hebben we de bus snel richting de garage, praktisch aan het eind van de straat, gebracht. We waren erachter gekomen dat de schuifdeur niet van binnenuit geopend kon worden en wilden graag de originele radio (hadden ze nog cassettebandjes in 2005?) laten uitbouwen. Ook hebben ze het elektrisch systeem doorgemeten, om uit te sluiten dat de lege accu toch door een lekstroom veroorzaakt werd.

Het reservewiel zit nu achter de trekhaak weggewerkt. Met een tie-wrap is het schuifdeurslot gemaakt, de radio lag netjes op de bijrijderstoel en het elektrisch systeem bleek in orde. Behalve de onderbouw van het wiel was niets terug te vinden op de rekening! Prima service dus, bij Renault Munsterhuis. Daar gaan we in de toekomst vaker naartoe als er iets moet gebeuren wat het best bij de dealer uitgevoerd kan worden!

Lak
Hoewel de auto voor zijn ruim negen jaar nog prima in de lak zit, zijn er een paar plekjes die aandacht nodig hebben. Rond de deuren is wat slijtage te zien. Op sommige plaatsen laat de anti-steenslag los, zodat vocht zich kan ophopen. Ook blijkt er een beetje roest onder de plastic bakken die de instap beschermen. Al deze plekken worden geschuurd, in de primer gezet, eventueel met nieuwe anti-steenslag behandeld en vervolgens mooi afgelakt in RAL1012 citroengeel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten