Toevallig kwam ik op vandaag op mijn blog terecht.
Laatste bericht meer dan een jaar oud. Zo gaat dat met blogs. Het project is
af, de noodzaak erover te schrijven neemt af en dan verstoft je blog in een
donker hoekje van het internet.
Maar is er dan niets meer te melden geweest? Integendeel.
Ik denk dat het plezier dat we afgelopen jaar met onze gele bus gehad hebben
zeker de bouw overtreft. Het is anders. Werken aan een project versus je
oorspronkelijke doel – met een camper door Europa rijden – verwezenlijken. Ja,
want dat was het doel. En de uitdaging was om daar een passende, zelfgemaakte
camper voor te gebruiken. Het was een fantastisch project dat mij gevormd en
veranderd heeft. Ik heb heel veel skills bijgeleerd en heb me opnieuw verbaasd
over wat ik allemaal kan. Ik had het alleen nog niet opgeschreven.
Eerst maar eens de praktische kant:
- Sinds de laatste post zijn er nog een aantal modificaties aan de bus uitgevoerd. Allereerst was de bus nog niet af toen we vorige zomer op pad gingen. Er zat nog een tijdelijke tafel in en de laatste bovenrandjes met verlichting waren nog niet geïnstalleerd. In Scandinavië was die niet zo’n probleem omdat het pas erg laat donker werd. Direct na de vakantie heeft Uwcamperopmaat.nl deze aanpassingen gedaan.
- Verder heb ik nog een klein gaslek verholpen door een koppeling onder het fornuis te vervangen.
- De goedkope omvormer bleek waardeloos; de blokspanning bleek zo slecht dat de meeste apparaten het niet herkenden als wisselspanning. De laptop laadde bijvoorbeeld niet op, en dat was nou precies het apparaat waarvoor ik de omvormer had aangeschaft. Na de vakantie heb ik gelijk de oude omvormer verkocht en een nieuwe aangeschaft. Deze was een stuk duurder, maar levert ook een zuivere sinus die niet te onderscheiden is van de wisselspanning die uit het stopcontact in huis komt. Ook het vermogen van 1000W is erg prettig als je eens een zwaarder apparaat wilt aansluiten.
- Als laatste hebben we onlangs nog een fietsenrek achterop de rechter achterdeur laten zetten. Ook dit was een klusje dat ik graag overliet aan Uwcamperopmaat.nl. Voortaan kunnen we twee fietsen meenemen terwijl de achterdeuren nog gewoon open kunnen. Ik heb al een aantal keren mijn MTB meegenomen voor een tochtje en komende zomer gaan we onze stadsfietsen meenemen.
Maar ik beschreef ook dat het mij veranderd heeft.
Tijdens dit hele project heb ik veel geleerd. Alleen al
door het sowieso op te pakken. De keuze maken om een bus te kopen en die naar
eigen inzicht om te gaan bouwen. Vaak blijft het bij dromen over zoiets, maar
wij hebben het gewoon gedaan. Dit betekent dat je er veel tijd en geld in gaat
stoppen en erop vertrouwt dat het uiteindelijk goed gaat komen. Het klinkt best
groots, en dat was het ook. Achteraf is het een van de beste dingen die ik ooit
gedaan heb, maar ik geef toe dat ik van tevoren en ook soms tijdens de bouw
flinke twijfels gehad heb. Kan ik dit wel? Moeten we dit wel doen? De grote les
die ik geleerd heb is dat je een heel eind komt met een stuk
doorzettingsvermogen en je boerenverstand.
Maar ook het reizen in de camper heeft mij veranderd. De camperreis
door Australië, nu 3 jaar geleden, gaf ons het ultieme gevoel van vrijheid en
heeft geleid tot dit project. Ik merk nu dat het reizen, het rondtrekken met
deze camper me hetzelfde gevoel bezorgt in Europa. Het zijn niet alleen de
grote trektochten, maar ook juist de kleine tripjes. Even een weekendje weg
omdat het lekker weer is. Gewoon overnachten op een plek omdat je geen zin hebt
om dat hele stuk nog naar huis te rijden. Op die momenten voel ik me vrij en
kom ik tot rust. En daarnaast geeft het me een enorme trots: deze rust geef ik mijzelf
door de bus die ik zelf gebouwd heb. Als ik rondrijd, ben ik altijd trots. Als
mensen goedkeurend kijken naar mijn camper, voel ik me groeien. Iedereen die er
om vraagt, krijgt een even enthousiaste rondleiding, want ik ben ontzettend
trots op het product dat ik afgeleverd heb.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten