Na een welverdiende vakantie, zijn we nu weer met frisse
energie aan de slag in de garage. Tijdens onze kampeertrip naar de Harz,
betrapten we onszelf erop steeds naar alle campers te kijken die we
tegenkwamen. Opeens leken ze overal te rijden. Dit komt natuurlijk omdat je er
meer op let, maar het viel wel op hoe veel verschillende campers we zagen. Ook
op de camping waar we terecht kwamen, stonden
campers en bedachten wij ons hoe we volgend jaar hopelijk ook rondrijden in een
camper. Wandelend in Altenau en Clausthal viel ons oog op meerdere plekken waar
camperplaatsen ingericht zijn. Sommige volkomen zonder voorzieningen,
anderen met een toiletgebouw, water en elektriciteit. Prijs varieert van gratis tot bijna de prijs van een camping. We kunnen niet wachten
zelf dit soort overnachtingsplekken uit te proberen.
Bij thuiskomst konden we verder waar we gebleven waren. Voor
de vakantie hadden we enkele klusjes afgemaakt, waaronder het spuitwerk.
Hierdoor konden een hoop losse onderdelen weer op de bus geschroefd worden. Dit
is erg fijn werk omdat je het gevoel hebt dat je opschiet (en de hoeveelheid losse
schroefjes neemt enorm af – dus je hebt minder kans om te vergeten waar welke
hoort.)
Eén van de zaken die we konden installeren was de ventilator in het dakraam.
We hebben de isolatie zo goed als af nu. Alleen ter hoogte
van het bed nog niet. Hier komt een speciale dunne isolatielaag, om een zo
groot mogelijk bed te kunnen maken. Als de kabels en leidingen getrokken zijn,
kunnen we de wanden en het plafond dicht maken. Heleen heeft de platen hiervoor
(populieren triplex) al in de grondverf staan.
De grote klus van dit moment is de elektra. Om straks op de
juiste punten alle stroomgebruikers en stopcontacten te kunnen maken, is het
zaak nu alle kabels te trekken. Dit zijn er meer dan je denkt en je moet echt goed
je hoofd erbij houden om de juiste zaken op elkaar aan te sluiten. Er lopen
zowel kabels voor 12V als voor 230V en daarnaast nog schakeldraden, min-draden,
verbindingsstukken.
De dikke kabel tussen de accu’s moeten we nog maken, maar
daarvoor moeten we deels onder de auto zijn. Ook komt deze kabel niet achter de
wand, zodat hij minder prioriteit heeft. Het eerste lampje doet het overigens
al: een LEDlamp die onder het bed komt, zodat je licht in de laadruimte hebt.
Deze heb ik aangesloten op de deursensor, zodat het licht aangaat als de deur
opengedaan wordt. Omdat dit via de oorspronkelijke kabelboom loopt, en dus op
de startaccu aangesloten is, kunnen we al van het eerste licht genieten als de
deur open staat.
Via Marktplaats hebben we vervangende stoelen, een onderstel
voor de bijrijderstoel, een paar speakers en een subwoofer op de kop weten te
tikken. Allemaal onderdelen die we nu langzaamaan in de bus kunnen bouwen.
Het lijkt soms een beetje op met Lego spelen: wat past waar?
Stukje bij beetje vallen de stukjes van deze enorme puzzel op hun plaats. Het
gaat nog veel tijd en moeite kosten, maar zien dat dingen in elkaar passen en
uitpakken zoals je ze bedoeld hebt, is erg stimulerend.
Ook via Marktplaats ben ik ook aan een werkplaatshandleiding van
Renault gekomen voor alle type Master en Traffic. Hierin staan minutieus alle
onderdelen beschreven en de manier waarop je zaken kunt in- en uitbouwen. Dit
gaat vast goed van pas komen bij het uit elkaar halen van het dashboard. Ik ga
binnenkort een aantal nieuwe schakelaars en meters installeren en de radio moet
ingebouwd worden.
Begint er aardig op te lijken.:-)
BeantwoordenVerwijderen