De bus

De bus

maandag 15 september 2014

Draden, draden en nog eens draden



De schoonheid van een camper lijkt misschien oppervlakkig, maar onderhuids moet er een hoop gebeuren om van een bestelbus een aantrekkelijke en vooral praktisch apparaat te maken. Dit vergt soms klussen die minder spannend zijn, maar wel heel noodzakelijk. Uiteraard heeft Renault hier al een flinke hand in gehad en lopen overal onderdelen van de kabelboom – het uitgebreide netwerk waar alle van elektriciteit afhankelijke onderdelen op aangesloten zijn in een auto. 

De functionaliteit die wij willen toevoegen verlangt dat we dit nog eens dunnetjes overdoen met nog meer kabels en draden. In een auto fungeert de carrosserie als massa en hoeft er dus gelukkig maar één draadje naar elke stroomvrager te lopen. De dikte van deze draad hangt af van de hoeveelheid stroom die er doorheem moet vloeien. Omdat het systeem opereert op 12V gelijkspanning, kan de stoomsterkte (uitgedrukt in Ampère) aardig oplopen. Voorbeeld: de koelkast in je keuken heeft bijvoorbeeld een vermogen van 100W. Bij een wisselspanning van 230V betekent dit dat er 100/230=0,44A stroom door de kabels loopt. Op 12 volt wordt dit 100/12=8,3A. (Dit verklaart ook deels waarom transport van elektriciteit in Nederland gebeurt via hoogspanningsmasten met een potentiaalverschil van 380.000V) In een camper met 12V heb je dus dikkere kabels nodig, omdat de stroomsterkte groter is. Dikkere kabels zijn zwaar en omdat ze van koper zijn ook behoorlijk prijzig. Je wilt je elektrisch systeem dus zo efficiënt mogelijk aanleggen, met zo min mogelijk kabels. Bijkomend voordeel is dat de kabels ook een interne weerstand hebben. Hoe goed koper ook geleidt, er is een weerstand en langere kabels betekent meer weerstand. Dit vergroot de kans op warmteontwikkeling en doorbranden van de kabels.

Al tijden ben ik in de avonduren het schema van de bedrading aan het optimaliseren. Ik kies er bijvoorbeeld voor om aan beide kanten van de bus een zekeringdoos te maken. Hier loopt een dikke kabel naartoe, die vanaf de doos gesplitst wordt in maximaal zes dunnere kabels, allemaal voorzien van hun eigen zekering. Het voelt goed om nu ook echt met de uitvoer van deze schema’s bezig te zijn. Je komt af en toe wel moeilijkheden tegen. Op de tekening kan een verbinding er logisch uitziet, in de bus kan blijken dat een balk of plaat ervoor zorgt dat een kabel niet zomaar van punt A naar punt B getrokken kan worden. Gelukkig vinden we tot nu toe overal wel weer een oplossing voor.

Een ander verhaal is het dashboard. Er komt een nieuwe radio met aparte actieve subwoofer onder de bijrijderstoel. Daarnaast moeten er enkele schakelaars en LED’s gemonteerd worden om het scheidingsrelais tussen de accu’s te kunnen bedienen en monitoren. Om de stroomvoorziening verder in de gaten te houden, komen er ook voltmeters voor beide accu’s en een klokje met thermometer, ter vervanging van het oude display op het dashboard. Om de startaccu niet te zwaar te belasten, bouw ik de optie in om de radio te kunnen voeden uit beide accu’s. De subwoofer wordt sowieso uit de huishoudaccu gevoed. 


Om deze ideeën uit te voeren, moest ongeveer het gehele dashboard uit elkaar gehaald worden. Dit bracht opnieuw aan het licht hoeveel zand er ophoopt in een busje dat negen jaar van een hovenier geweest is. De grondige schoonmaakbeurt zorgt hopelijk ook voor een frisse geur en gezondere leefomgeving. Nu het dasboard in delen naast de bus lag, konden de nieuwe kabels getrokken worden en deels aangesloten op de oude. Het werd een heel gepuzzel met audiokabels, kabels voor continu-stoom, geschakelde stroom, dashboardverlichting, stoom uit de huishoudaccu, aansturing en stroom voor de subwoofer, controledraadjes voor de voltmeters en communicatie met het scheidingsrelais. Uiteraard moesten deze draden over het algemeen ook nog voorzien worden van zekeringen, zodat er niet gelijk zaken doorbranden. Tenslotte was er nog de aansluiting voor de TomTom, die boven op het dashboard komt en intern van stroom voorzien wordt. Hier een geschikte plek voor vinden in het ruimte dashboard bleek ook lastig. We hebben uiteindelijk - met wat zaagwerk - een plek gevonden, net naast een leiding van de ventilatie en een opbergvak boven de radio. 

Toen alle draadjes zo goed als aangesloten waren, volgde de uitdaging om het dashboard weer te monteren en de kluwen draden zo weg te werken dat de radio ook nog in het vak gemonteerd kan worden. Dit is na veel gedoe gelukt. 

Nu is het nog afwachten of het ook werkt. Nog niet alles kan getest worden, omdat de huishoudaccu nog niet aangeschaft is. Ik ga volgende week de kabel die van deze accu komt, even kortsluiten met de startaccu, zodat ik de functionaliteit in ieder geval kan controleren voordat ik alles dicht maak en ik er niet meer bij kan komen. Deze klus heeft het grootste deel van het weekend gekost, maar als alles het straks doet, kunnen we wel trots zijn. Nog belangrijker: we hebben de functionaliteit van de bus flink verhoogd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten