De bus

De bus

woensdag 14 januari 2015

Special elektra



Zo op het eerste gezicht leek het elektrisch systeem grotendeels af. Dit was echter schijn: de draden die netjes achter de wanden zijn weggewerkt staken nog alle kanten uit. Als ze maar voldoende lengte hebben en gelabeld zijn; dat was het devies. De daadwerkelijke aansluiting was nog niet gedaan. Dit gold zowel voor het 12V als voor het 230V systeem.

Een veilig werkend systeem verlangt dat alle draden niet zomaar aan elkaar gemaakt worden en op respectievelijk de accu en het lichtnet aangesloten worden, maar dat dit met de nodige smeltzekeringen gebeurt. Alle kabels van het 12V systeem komen samen bij twee zekeringkastjes. Aan beide zijden op de wand wordt de stroom hiervandaan verdeeld naar de verschillende aansluitingen. De zekeringkastjes zorgen voor nette centrale punten waar de zekeringen zichtbaar en veilig bij elkaar zitten. Vanuit de accu loopt een dikke kabel naar het kastje en vandaar naar de verschillende stroomvragers. De dikte van de draden heb ik reeds berekend op de hoeveelheid stroom (het aantal ampères) die er doorheen zal gaan lopen. Apparaten die veel stroom gebruiken, zullen met een dikkere kabel verbonden worden en zullen ook afgezekerd worden op die hogere stroomsterkte. Zoals ik al eerder uitgelegd heb, zullen de stroomsterktes in het 12V systeem hoger zijn dan in het 230V systeem. Hier is dus veel variatie te vinden in diktes van de kabels. Ook is dit systeem het uitgebreidst: waar mogelijk wordt van 12V gebruik gemaakt. Alle onderdelen die op 12V werken, kunnen te allen tijde – mits er voldoende stroom in de accu’s voorradig is – gebruikt worden. Wel zo handig als het gaat om de verlichting, de koelkast en de dakventilator. Eventueel kunnen nog schakelaars gemonteerd worden om bepaalde stroomvragers helemaal af te kunnen schakelen zodat de accu’s niet leeg lopen. Een voorbeeld hiervan is de koelkast. Als we de camper niet gebruiken, zal de deur op de ventilatiestand gezet worden. Het lampje blijft dan branden en zal uiteindelijk de accu’s leegtrekken. Om dit te voorkomen, zal ik een simpele schakelaar aanbrengen. Ook de gasmeter en de waterpomp krijgen zo’n schakelaar.

Het 230V systeem is veel simpeler en daar kunnen alle wandcontactdozen aangesloten worden op elkaar. Bij binnenkomst van de stroom (via de blauwe stekker van buitenaf) zit een 16A zekering en een aardlekschakelaar – vergelijkbaar met het systeem in een woonhuis. De hele camper is te beschouwen als één ‘groep’. Om toch van 230V gebruik te kunnen maken als de camper niet aan de paal hangt, wordt een omvormer geïnstalleerd. Deze maakt van de 12V gelijkstroom uit de accu 230V wisselstroom. Een omschakelstation kiest automatisch welke stroombron te gebruiken – van buitenaf wanneer voorhanden, anders uit de accu.
De vloerverwarming en de acculader mogen nooit uit de accu gevoed worden. De eerste gebruikt hiervoor simpelweg teveel stroom. De acculader is bedoeld – de naam zegt het al – om de accu bij te laden. Het zou dus waanzin zijn om dit te doen vanuit diezelfde accu. Voor deze twee stroomvragers heb ik dus een speciaal stopcontact gemaakt voor het omschakelstation, zodat ze alleen stroom van buitenaf kunnen gebruiken.

Om dit allemaal aan te sluiten heb je veel geduld nodig, ben ik achter gekomen. Op mijn tekening lopen alle kabels netjes recht en worden ze op wonderbaarlijke manier vanzelf met elkaar verbonden. De werkelijkheid is weerbarstiger en het aan elkaar maken van zoveel verschillende kabels, in diktes van 0,5 tot 4mm2, bleek toch een hele klus. De meeste kabels zijn met kabelschoentjes verbonden. Enkele ook met lasdoppen voor flexibele kabels. Deze moesten vervolgens weer netjes weggewerkt worden in lasdoosjes. Het was elke keer weer een opluchting als dit paste en de juiste kabels aan elkaar verbonden zaten.


Na een paar uur prutsen leek het alsof alle kabels aan elkaar zaten. Ik heb een paar kroonsteentjes op de losliggende kabels gemaakt. De echte proef kwam door het aansluiten van de blauwe kabel aan de buitenkant van de bus… Met toch wel lichte zweethandjes sloot ik op zaterdagavond om half 11 de kabel aan. Heleen stond binnen om te kijken of alles goed ging. Het feit dat er niets gebeurde was een goed teken. ‘Er springen lampjes aan op de acculader!’ riep Heleen vanuit de camper. Dat was het teken waarop ik wachtte: ik had de acculader reeds aangesloten op het nieuwe stopcontact. Met de looplamp controleerde ik de ingebouwde wandcontactdozen en deze bleken allebei te werken. Deze kleine mijlpaal betekent best veel voor ons; stroom is een wezenlijk onderdeel van de camper en daarom is het mooi om te zien dat alles werkt. In het ontwerp en aanleg van het elektrisch systeem is veel tijd en moeite gaan zitten, als alles dan werkt voelt dat heel goed.

maandag 12 januari 2015

Kerstvakantie



Na de vorige post waarin ik beschreef hard aan de slag te willen in de kerstvakantie, is het nu hoog tijd voor een nieuw bericht. Want we zijn druk geweest in de vakantie. Niet dat we hele dagen in de garage te vinden waren – daar was het ook iets te koud voor – maar we zijn toch een aardig eind opgeschoten en hebben vooral een flink aantal klussen afgemaakt. Dat geeft toch altijd een heerlijk gevoel. Het idee dat een klus helemaal af is en je je op iets anders kunt richten. We merken dat dit wel lastig is bij dit project. Omdat je met alles aan het pionieren bent, weet je vaak niet of iets af is. Regelmatig kom je later er toch nog achter iets vergeten te zijn of blijken aanpassingen noodzakelijk. Het is nu eenmaal geen bouwpakket met een handleiding. Heel veel dingen ontstaan terwijl we bezig zijn. Dit zorgt er tevens voor dat een paar uur werken aan de bus vaak al flink uitputtend is.

Maar wat hebben we dan de afgelopen weken allemaal gedaan?
Nadat de wanden links en rechts dichtgemaakt waren, er paste zelfs nog een extra geluidwerende laag tussen, konden de wielkasten ook dichtgemaakt worden. De oude platen waren hiervoor niet meer geschikt, dus hebben we nieuwe op maat gemaakt. De kasten die zo ontstonden hebben we opgevuld met alle restjes isolatiemateriaal die we nog konden vinden om zo veel mogelijk akoestische isolatie te krijgen. Uiteindelijk waren ze nog bijna vol met restjes kleingesneden x-trem plaat voor de deksels erop gingen. Hierna hebben we de randjes afgekit en het geheel beplakt met plakfolie.

Het laatste stuk wand dat nog dicht moest, was de schuifdeur. Onder was hier al een stuk bedekt maar rond het raam ontbrak nog wat. Dit hebben we ook netjes dichtgemaakt met witte plaat, zodat het geheel nu fris en strak oogt. Er moet nog wel een beetje gele verf op de metalen delen van de deur die zichtbaar blijven.

Aan de kant waar de ‘woonkamer’ komt, hebben we de wanden behangen. We hebben dit zelf nog nooit gezien in een camper, maar het leek ons wel lekker huiselijk. We zijn blij met het resultaat en hopen dat het allemaal mooi erop blijft zitten in verschillende weersomstandigheden. De tijd zal het leren.
Op internet hebben we intussen een koelkast besteld. Dit type hebben we al ergens in het echt gezien, zodat we wisten wat we zouden kopen. De koelkast is een enorme investering, en daarom wilden we wel het model dat voor ons helemaal top was. De keuze is gevallen op een Isotherm CR-85 Elegance. Dit is een compressorkoelkast, eigenlijk bedoeld voor nautische doeleinden, met chique uitstraling en zeer stille motor. Het blauwe led-lampje aan de binnenkant maakt het helemaal af. De reden om nu al de koelkast aan te schaffen, is de noodzaak om de afmetingen te kennen voor de kast die we er omheen gaan bouwen.

Nu de wanden helemaal af waren, konden we ons op de vloer richten. Na een flinke schoonmaakbeurt (gelukkig staat het hout dik in de lak) hebben we eerst de elektrische vloerverwarming neergelegd. Deze zorgt voor een aangenaam warme vloer op koudere dagen. Hij werkt op 230V, dus het vergt wel een campingplaats met stroom.


Hier overheen hebben we een vinyl vloer gelegd met lichte houtstructuur. Toen we dit op maak gesneden hebben, leek het gelijk heel afgewerkt. Dit vinyl komt ook op de verhoging onder de tafel te liggen en de randjes worden bij de deuren netjes afgewerkt met een aluminium strip.


We hebben inmiddels een lattenbodem en matras besteld, maar deze hebben een flinke levertijd. In de tussentijd kunnen we de ombouw hiervoor gaan bouwen, net als de kast om de koelkast. Voor het keukenblok hebben we inmiddels een offerte gevraagd. Hopelijk krijgen we daar snel antwoord op.